Ulubieńcy maja

Witajcie, moi mili. I znowu ulubieńcy... Jak ten czas szybko leci :). W tych postach zajdą małe zmiany. Po pierwsze, będę pokazywać książki, które przeczytałam i pisać krótką opinię. Po drugie, czasami będą pojawiać się filmy. A po trzecie, znajdą się tutaj ulubione wiersze miesiąca. To zaczynamy :)

Wrap up

W maju przeczytałam 3 książki. Nie jestem z siebie do końca zadowolona, chociaż zawsze coś. 
"Hobbit" J.R.R. Tolkien
To moja lektura szkolna. Z początku, nie wiedzieć czemu, odpychałam się rękami i nogami, tylko by jej nie czytać. Ale, po kilku rozdziałach... spodobała mi się :)  
"Marsjanin" Andy Weir
Był totalnym zaskoczeniem. Bardzo chciałam go przeczytać. Ale... czy jest on dla mnie? Czy się nie zawiodę? A jednak. To była jedna z najlepszych książek, które przeczytałam. Recenzja tutaj.
"Zbuntowana" Veronica Roth
Bardzo ciekawa książka, choć troszkę gorsza od pierwszej części. Jednak, czy ja potrafię powiedzieć złe słowo na twórczość mojej ulubionej autorki? :D


Filmy

Tutaj znajdzie się tylko jeden film, a mianowicie Dirty dancing.
Świetny film, pełny tańca, miłości i... musicie dowiedzieć się sami :)
Jeden z moich ulubionych filmów!!!

Wiersze
  
W tym miesiącu oczarowały mnie dwa wiersze.



 Smutno mi, Boże! - Dla mnie na zachodzie
Rozlałeś tęczę blasków promienistą;
Przede mną gasisz w lazurowéj wodzie
Gwiazdę ognistą...
Choć mi tak niebo ty złocisz i morze,
Smutno mi, Boże!

Jak puste kłosy, z podniesioną głową
Stoję rozkoszy próżen i dosytu...
Dla obcych ludzi mam twarz jednakową,
Ciszę błękitu.
Ale przed tobą głąb serca otworzę,
Smutno mi, Boże!

Jako na matki odejście się żali
Mała dziecina, tak ja płaczu bliski,
Patrząc na słońce, co mi rzuca z fali
Ostatnie błyski...
Choć wiem, że jutro błyśnie nowe zorze,
Smutno mi, Boże!

Dzisiaj, na wielkim morzu obłąkany,
Sto mil od brzegu i sto mil przed brzegiem,
Widziałem lotne w powietrzu bociany
Długim szeregiem.
Żem je znał kiedyś na polskim ugorze,
Smutno mi, Boże!

Żem często dumał nad mogiłą ludzi,
Żem prawie nie znał rodzinnego domu,
Żem był jak pielgrzym, co się w drodze trudzi
Przy blaskach gromu,
Że nie wiem, gdzie się w mogiłę położę,
Smutno mi, Boże!


Ty będziesz widział moje białe kości
W straż nie oddane kolumnowym czołom;
Alem jest jako człowiek, co zazdrości
Mogił popiołom...
Więc że mieć będę niespokojne łoże,
Smutno mi, Boże!

Kazano w kraju niewinnéj dziecinie
Modlić się za mnie co dzień... a ja przecie
Wiem, że mój okręt nie do kraju płynie,
Płynąc po świecie...
Więc, że modlitwa dziecka nic nie może,
Smutno mi, Boże!

Na tęczę blasków, którą tak ogromnie
Anieli twoi w siebie rozpostarli,
Nowi gdzieś ludzie w sto lat będą po mnie
Patrzący - marli.
Nim się przed moją nicością ukorzę,
Smutno mi, Boże!

Pisałem o zachodzie słońca, na
morzu przed Aleksandrią.

     "Hymn" Juliusz Słowacki





Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów Nieba....
Tęskno mi, Panie...

*
Do kraju tego, gdzie winą jest dużą
Popsować gniazdo na gruszy bocianie,
Bo wszystkim służą...
Tęskno mi, Panie...

*
Do kraju tego, gdzie pierwsze ukłony
Są, jak odwieczne Chrystusa wyznanie,
"Bądź pochwalony!"
Tęskno mi, Panie...

*
Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,
Której już nie wiem, gdzie leży mieszkanie,
Równie niewinnej...
Tęskno mi, Panie...

*
Do bez-tęsknoty i do bez-myślenia,
Do tych, co mają tak za tak - nie za nie,
Bez światło-cienia...
Tęskno mi, Panie...

*
Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?
I tak być musi, choć się tak nie stanie
Przyjaźni mojéj...
Tęskno mi, Panie...
 "Moja piosnka II" Cyprian Kamil Norwid

I to by było na tyle. A jacy są Wasi ulubieńcy? Może coś już czytaliście z mojej listy? Do następnego! I

11 komentarzy:

  1. Mogę zgapić od ciebie ulubiony wiersz? XD właśnie mi się przypomniało, że też czas na ulubieńców ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że możesz. To są moi ulubieńcy, a Tobie też mogły się spodobać ☺

      Usuń
  2. Ja w maju przeczytałam 14 książek, więc jestem mega zadowolona ;) Hobbit jest bardzo fajny! Ale Marsjanin jeszcze przede mną, mam nadzieję, że mi się spodoba.

    https://k-a-k-blogrecenzencki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Brawo, że przeczytałaś Hobbita :) ja nie umiem przez niego przejść a próbowałam trzy razy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja go czytałam ze 30 :D nie żartuję, to nie jest hiperbola.

      Usuń
    2. Czasami tak jest. Ja NIE POTRAFIŁAM przeczytać Tomka w Krainie Kangurów.

      Usuń
  4. Jestem równie mocno zachwycona Marsjaninem co Ty. :)
    Pozdrawiam!
    Podróże w książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to słyszeć. ( raczej czytać XD )
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  5. Też lubię "Smutno mi, Boże!", Dirty Dancing i dwie z książek które wymieniłaś, bo Marsjanina nie czytałam.
    Iiii Hobbit jest jedną z tych niewielu lektur które mi się podobały. Ale jak próbowałam przeczytać Władce Pierścieni to już nie mogłam, bo klimat jest już zupełnie inny :P
    Bardzo fajni ulubieńcy :D
    Pozdrawiam z Porzeczkowy Sorbet iii w końcu napisałam LBA więc zapraszam do przeczytania :D

    OdpowiedzUsuń